tisdag 26 oktober 2010

Karius & Baktus, ni bor väl inte i mina tänder?

Idag skulle jag haft praktik men så blev det inte. Var på sjukhuset igår kväll och flera patienter har fått calicivirus (magsjuka). I mitt team var 4 av 6 patienter drabbade. Gick aldrig in i deras rum och tänkte noga på handhygienen. Idag känner jag mig ändå lite orolig i magen så jag ringde, skulle inte komma idag plus två dagar extra. Känns inte bra att dra på sig något allvarligt nu när man har ett arbete att skriva färdigt och redovisa inom en mycket snar framtid.

I eftermiddag åker jag hem till mamma och pappa. Ska till tandläkaren imorgon kl 9.00, sover hos dom så slipper jag åka så tidigt på morgonen. Jag går fortfarande till folktandvården i Askim, trivs bra där så jag ser ingen anledning att byta. Det är ju inte så att man går till tandläkaren en gång i månaden. Åker jag hellre den biten när det är dags för ett besök. Förra året skrev jag på fett risktandvårdsavtal, min tandläkare gjorde en bedömning på tändernas dåvarande status samt tidigare ingrepp och jag hamnade i den lägsta gruppen. Det innebär att jag bara betalar 430 kronor för ett helt år, då ingår allt förutom kosmetiska behandlingar. Det känns kanon, det är ju inte billigt att gå till tandläkaren annars... Avtalet gäller i tre år, efter det görs en ny bedömning och då gäller det att man inte hoppat upp några grupper, då blir det dyrare. Får se till att det inte blir så, mycket flourskölj och tandtråd!

I söndags var mormor, morfar, mamma och pappa här på middag. Jag gjorde tacobuffe och till efterrätt blev det varma päron med mintchoklad och vaniljglass. Vi fick grogglas i samma serie som de övriga finglasen i vitrinskåpet, önskade mig det i julklapp men jag behövde inte vänta så länge. Tack snälla mamma och pappa! Mormor och morfar hade med sig en bukett vackra rosor och en peng, hade inte räknat med att få presenter, ville ju bara bjuda på söndagsmiddag, tack för en mysig kväll!

Jag har förresten kört igång med viktväktarna nu igen. Det var dags! Har knappt hunnit träna någonting den senaste tiden, haft fullt upp med praktiken och uppgifter som ska hinnas med. När jag har haft en kväll eller dag ledigt så har jag prioriterat vilan, att bara slappa och ta det lugnt. Inte varit det minsta sugen på att åka iväg och träna. Usch, nej. Men nu lider praktiken mot sitt slut och jag måste komma igång med en lite sundare livsstil, då passar det bra att köra igång så här. Ingen mer skola örutom kvällskursen fram till januari, det blir tid till mycket träning, skönt! Måste ju få upp kondisen och styrkan inför skidåkningen i december också.

Nu är det arbete med studieuppgiften som gäller ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar